Jet Lag – šta je i kako ga što lakše podneti?

Jet Lag – šta je i kako ga što lakše podneti?

Šta je jet lag?

Jet lag, inače poznat kao umor od leta, je privremeni poremećaj ili stanje koje izaziva umor, insomniju i druge simptome kao rezultat putovanja kroz različte vremenske zone. Podrazumeva jos i poremećaj sna, prouzrokovan promenom biološkog sata.

Koji su simptomi i znakovi jet lag-a?

Pored umora i insomnije, osoba koja je podložna jet lag-u može iskusiti i brojne emocionalne i fizičke probleme(dijareja, dehidratacija, glavobolja, povišena temperatura, malaksalost, probleme sa koordinacijom..).

Deca i bebe mogu patiti od istih simptoma kao odrasli uz nešto sporiji oporavak.

Generalno, ukoliko osećate neke od ovih simptoma nakon putovanja, verovatno da u tom trenutku imate sindrom jet lag-a.

Koliko dugo traje jet-lag?

Trajanje jet lag-a zavisi od broja vremenskih zona kroz koje ste prošli. Jet lag je u svakom slučaju privremeno stanje, tako da potpuni oporavak imate u roku od nekoliko dana.

Šta prouzrokuje jet-lag?
 

Uzrok jet lag-a je nemogućnost tela da se momentalno privikne na drugu vremensku zonu. Dakle, ukoliko ste upravo stigli iz Nju Jorka u Pariz, vaše telo će još neko vreme nastaviti da radi po tamošnjem vremenu. Kako se telo bude borilo da se uklopi u novi raspored vremena, dolazi do posledica koje smo već opisali.

Ovakav problem srećemo kod ljudi koji dosta putuju zbog posla, ali je najčešće ovo kod tenisera, koji imaju turnire širom sveta, sa gustim kalendarom takmičenja, a uz to imaju malo vremena za adaptaciju i pripremu zbog učestale promene vremenskih zona.

Da li je smer putovanja bitan?
 

Da. Putnici koji putuju iz smera sa severa ka jugu, pate od sitnijih problema jet lag-a, jer vremenska zona ostaje ista. Promenu doživljavaju u smislu promene klime i promene kulture i apetita.Vremenska razlika u ovom slučaju ne postoji.

Putnici koji idu istočno, sa druge strane, obično iskuse većinu problema jer “gube” vreme.

Recimo ukoliko putujete iz Vašngtona ka Beogradu vi gubite 6 sati. Obroci, spavanje, navike metabolizma su “gurnute” 6 sati unapred.

Putnici koji idu zapadno obično imaju lakše prilagođavanje od putnika koji putuju ka istoku, ali svakako i oni uskuse simptome jet lag-a, jer i njih čeka prilagođavanje biološkog sata na novi raspored vremena.

Da li simtomi jet lag-a variraju u intezitetu?
 

Apsolutno da. Osoba koja je prošla kroz jednu ili dve vremenske zone može i da ne osteti bilo kakve simptome. Letenje preko tri ili više vremenskih zona razviće verovatno primetne simptome jet lag-a. Generalno intezitet i simptomi jet lag-a su u vezi sa brojem vremenskih zona koje promenite, kao i smerom putovanja.

Da li je moguća prevencija jet lag-a?
 

Daćemo vam 7 saveta kako bi smanjili efekte jet lag-a ili ukoliko je moguće da ih svedete na minimum.

Savet br. 1: Budite u formi

Ukoliko ste u dobroj fizičkoj formi, nastojite da ostanete takvi. Drugim rečima pre nego što se ukrcate, vežbajte, jedite pravilno i gledajte da budete odmorni pre puta. Vaša fizička forma omogućiće vam da bolje savladate jet lag nakon leta.

Savet br. 2 : Pitajte za medicinski savet
 

Ukolko imate medicinsko stanje koja treba da se nadgleda(dijabetes, bolesti srca), konsultujte vašeg doktora pre leta kako bi napravili plan uzimanja određenih medicinskih supstanci ukoliko je to neophodno.

Savet br. 3 : Promenite raspored
 

Ukoliko u drugoj zoni ostajete više od nekoliko dana, pokušajte da prolagodite telo na drugu vremensku zonu pre nego što odete. Na primer, ukoliko putujete iz SAD-a u  Evropu na odmor, pokusajte da tri do četiri nedelje pomerite vreme spavanja i vreme buđenja za sat-dva unapred. Zatim nedelju dana pre leta pomerite jos sat vremena unapred. Vršeći pripremu, na ovaj način, spašavate vaše telo naglog šoka da promeni biološki sat odjednom.

Da bi vam ovo olakšali, postoji jet lag kalkulator koji će vam pomoći da shvatite koliko i kada da reetujete vreme spavanja kako bi vam pomoglo da se bolje prilagodite na narednu vremensku zonu. Evo i linka ka jet lag kalkulatoru: https://www.re-timer.com/the-product/jet-lag-calculator/

Savet br. 4 : Izbegavajte alkohol i kofein

Nemojte da pijete alkohol dan pre leta, tokom leta ili dan posle. Ovakve vrste pića mogu dovesti do dehidratacije, mučnine i poremećaja sna. Isto tako, nemojte konzimirati pića čiji je sastojak kofein pre, tokom i akon leta. Kofein se ponaša kao diuretik, te izvlači vodu iz organizma. Takođe utiče na poremećaj sna i izaziva anksioznost.

Savet br 5 : Unosite tečnost

Pijte dosta tečnosti, naročito tokom leta. Na ovaj način, osim sto hidrirate organizam, vi potirete efekte suvog vazduha u avionu.

Savet 6 : Krećite se u avionu

Dok sedite, vežbajte noge sa vremena na vreme, gore dole i napred-nazad. Na taj način sprečavate oticanje nogu zbog dugog sedenja. Svakih dva sata prošetajte po avionu. Ove mere održavaju telo svežim i pomažu lakše podnošenje dugih letova.

Savet br. 7 : Nosite udobnu odeću i obuću

Prilikom dugog puta, kako se osećate prilikom leta je mnogo bitnije od toga kako izgledate. Nosite ono što je komforno i izbegavajte stvari koje vas stežu ili ograničavaju pokrete. Imajte na umu na to kakva vas klima čeka prilikom dolaska u drugu zemlju.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

four × 5 =